Nadchodzi wiosna a wraz z nią nowa tematyka, wokół, której będę organizowała wszelkie działania wychowawczo – dydaktyczne w pracy z dziećmi pięcioletnimi. Szczegółowy plan mojej pracy zawiera kręgi tematyczne, zadania oraz sposoby ich realizacji. Wiele tematów dotyczy środowiska przyrodniczego oraz ekologii. Sądzę, iż propozycje rozwiązań edukacyjnych zawartych w tym planie zainteresuje również innych nauczycieli.
I. Zielony kącik przyrody.Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych poprzez przybliżenie dzieciom warunków potrzebnych do rozwoju roślin – rozwijanie motywacji do uczestnictwa w zabawach badawczych.- słuchanie opowiadania ,,Ogródek na oknie” (M. Kownacka ,,Razem ze…”) - rozmowa na podstawie zgromadzonych przedmiotów o tym, co jest potrzebne do założenia ogródka
- sianie i sadzenie roślin w ,,Przedszkolnym ogródka”(rzeżucha, cebula, pietruszka, fasola) – poznanie zdrowotnych walorów nowalijek, zachowanie higieny podczas kontaktu z ziemią.
- założenie hodowli gałązek-obserwacja zmian w ich wyglądzie, próby wyciągania wniosków dotyczących przyczyn tych zmian.
- historyjka obrazkowa pt. ,, Od nasionka do owocu’’ -wyróżnianie części nadziemnej i podziemnej rośliny, poznanie warunków potrzebnych do jej rozwoju.
- zabawy badawcze – porównywanie objętości naczyń, doświadczenia z wodą i ciałami sypkimi.
- wprowadzenie dyżuru w ,, kąciku przyrody”
- zabawa ortofoniczna pt. ,,Budzimy owady”- na zgłoskach: bzz, zzz, sss.
-,,doniczka” – lepienie z masy solnej – rozwijanie pomysłowości, doskonalenie sprawności manualnej.
-,,szczypiorek’’- rysowanie świecą.
- inscenizacja piosenki pt. ,,Ogrodniczka”
- zabawa z elementem równowagi pt. ,,Po wąskiej kładce”
- ćwiczenia gimnastyczne- wspinanie się na przyrządy, przechodzenie po równoważni.
II. Bawimy się w sklep.Zapoznanie dzieci z pracą sprzedawcy, różnymi rodzajami sklepów, doskonalenie umiejętności właściwego zachowania się w
sklepie.- ćwiczenia słownikowe na podstawie wiersza Cz. Janczarskiego oraz ilustracji – nazywanie różnych rodzajów sklepów
- wycieczka do sklepu spożywczego – obserwacja pracy sprzedawcy, samodzielne dokonanie zakupów
- zabawa dydaktyczna pt. ,,Gdzie to kupisz?”
- zabawa tematyczna pt. ,,W sklepie spożywczym”- podział ról: klient, sprzedawca, dostawca
- lepienie ciastek, cukierków z masy solnej jako art. spożywczego
-,,torebka”- wykonanie techniką origamii małych torebek wykorzystanych podczas zabaw tematycznych.
- zabawa dydaktyczna pt. ,,Co jest lżejsze a co cięższe?”
- porównywanie masy,, na oko” i w ręku, sprawdzenie ,,wyniku” przy pomocy wagi szalkowej.
- zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa pt. ,,Lalki w oknie wystawowym”
III. Żyj z przyroda w zgodzie!Budzenie świadomości ekologicznej, poznawanie przyczyn degradacji środowiska.- rozmowa z grupą na temat,, Co się stało z ziemią?”, ukazanie negatywnych działań człowieka, wykorzystanie ilustracji.
- historyjka obrazkowa pt. ,,Chora rzeka” –ukazanie skutków wpuszczenia ścieków do rzeki
- gra dydaktyczna ,,Chrońmy środowisko naturalne”
- loteryjka obrazkowa ,,Jak wykorzystać odpady?”
- wykonanie ilustracji do wiersza A. Kamieńskiej pt. ,,Pan Dymek” – ukazanie szkód, jakie powoduje dym
- zabawa dydaktyczna pt. ,,Kosze na śmieci”- segregowanie śmieci do odpowiednich pojemników, globalne czytanie nazw: szkło, papier, plastik.
- wycieczka do oczyszczalni ścieków
- zabawa badawcza ,,Czy zatruta woda ma wpływ na rozwój roślin?”
- malowanie farbą klejową na dużych arkuszach papieru pt ,,Chrońmy przyrodę”
- ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem odpadów ekologicznych (gazet, butelek ,,pet”)
- Quiz ekologiczny pt. ,,Żyj z przyrodą w zgodzie”- zajęcie otwarte dla rodziców
IV. Czekamy na wiosnę.
Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych, zapoznanie dzieci z pierwszymi oznakami wiosny- wycieczka – prowadzenie obserwacji zmian zachodzących w przyrodzie: zmiany atmosferyczne, zachowanie się ptaków, budzenie się roślin do
życia.
- inscenizacja utworu ,,Miły gość” J. Wiśniewskiego.
-rozmowa przy gazetce tematycznej ,,Wiosna”- uporządkowanie i wzbogacenie zdobytych wiadomości.
- zagadki przyrodnicze z wykorzystaniem ilustracji
- ,,Mali przyrodnicy” – spacery z lusterkiem, szkłem powiększającym
- ,,Czy powietrze można zobaczyć?”- doświadczenia z powietrzem
- ćwiczenia ortofoniczne pt. ,,Odgłosy wiosny’’- ćwiczenia mięśni narządów mowy
- zabawa dydaktyczna pt. ,,Wiosenny dzwonek”- liczenie znikających obiektów, ustalenie ile ich było
- zabawa dydaktyczna pt. ,,Wiosenne kwiaty” -klasyfikowanie przedmiotów – kwiatów wg cech jakościowych - barwa
- ,,Marzanna”- praca dzieci z nauczycielem z wykorzystaniem ekologicznych odpadów
- ,,Krokusowi łąka”- malowanie farbą plakatową, zapoznanie ze sposobem otrzymania barwy fioletowej
- zabawa rytmiczna ,,odgłosy wiosny”
- ćwiczenia gimnastyczne - ,,Wiosna’’- metoda stacyjna
- zabawa ruchowa z elementem przeskoku pt. ,, Omiń kałużę”
Opracowała:
Renata Lewicka